Gronings bezit in De Nieuwe Kerk Amsterdam

De Nieuwe Kerk in Amsterdam presenteert in de zomer van 2008 een ontdekkingsreis door de kunstgeschiedenis. Voor het eerst wordt aandacht besteed aan de aantrekkelijkheid van de zwarte mens in de kunst van de Nederlanden op de tenstoonstelling "black is beautiful" (BlackisbeautifulAmsterdam). Daar kwam ik tot mijn verassing een schilderij tegen van Anton Rooskens (1906-1976) uit het bezit van het Groninger Museum. Voor het museum een internationale halteplaats werd, was het een op de provinciale geschiedenis gericht instituut, een Museum voor Oudheden. Dat veranderde in 1955, met de komst van Jos de Gruyter. Uit geldgebrek moest De Gruyter een stadium overslaan: de dramatische schilderijen waarmee Cobra direct na de oorlog furore maakte waren al onbetaalbaar toen hij aantrad. Gelukkkig heeft het museum dit prachtige meesterwerk "Composition Afrique" van Rooskens uit 1954 kunnen bemachtigen.

Van de Cobra-kunstenaars heeft Rooskens zich, met Corneille, het meest laten inspireren door Afrika. Zelf bezoekt hij in de jaren vijftig Congo, Oeganda en Kenia. Ondanks de lichte teleurstelling waarmee hij terugkomt - "Ik had gehoopt tovenaars te vinden, maar het was voorbij!" - gaat hij meer gebruik maken van de kleur zwart en de voor Afrika typische kleuren oker, rood en groen. Dat is goed zichtbaar op "Composition Afrique" met zijn donkere mensachtige figuren en simpele ongemengde kleuren.

Uitgebreide informatie over Cobra en Anton Rooskens kunt u zien op: Beeldendekunstna1945.