Glas-in-lood ramen van Marc Mulders
















Eind jaren zeventig overspoelt een golf figuratieve en ‘heftige’ schilderkunst de Westerse kunstmarkt en daarmee wordt een periode afgesloten van tentoonstellingen van analytische of fundamentele schilderkunst in Europa. Marc Mulders behoorde ook bij de zogenaamde "Nederlandse Nieuwe Wilden". Althans van de late generatie. De eerste werken die het Stedelijk Museum Amsterdam aankocht zijn van 1987. Het oeuvre van Marc Mulders (http://www.marcmulders.com/) wordt bepaald door wat misschien wel het grote thema in de kunstgeschiedenis is: de eeuwige cyclus van leven en dood. De uitdrukking van leven en sterven, dood en herrijzenis, heeft in de westerse schilderkunst lange tijd centraal gestaan en Mulders plaatst zichzelf bewust in die traditie. In reeksen schilderijen werkt hij deze thematiek uit en verkent hij de picturale mogelijkheden ervan. De katholieke iconografie bood Mulders een herkenbare symboliek voor het menselijk drama, voor het lijden en de hoop op verlossing. Na de doeken met meer uitgesproken religieuze thema’s ontstaan reeksen schilderijen van bloemen en dood wild, vissen en gevogelte (bron: DePont).

Ook maakt Marc Mulders prachtige en kleurige glas-in-lood ramen. De religieuze thema's zijn duidelijk te zien in het glas-in-lood raam die ik afgelopen juli gezien heb in Utrecht in de Catharijneconvent met als titel "Apocalypse"(2006: zie foto links). Afgelopen zaterdag één in Amsterdam bewonderd in De Nieuwe Kerk met als titel "De Tuin" (2005: zie foto rechts). Het laatste werk is zelfs gekozen tot het beste werk van de afgelopen 50 jaar. De verkiezing was georganiseerd door de Federatie Kunstuitleen. Dit raam is het nationale aandenken ter gelegenheid van het 25-jarig regeringsjubileum van koningin Beatrix. Op 29 april 2005 werd het door H.M. de Koningin een onthuld.

Voor uitgebreide informatie over de betekenis van de ramen:

Apocalypse: MarcMulders

De Tuin:
MarcMulders