Mark Rothko


Hierboven is een werk afgebeeld van Mark Rothko "Untitled, 1962 uit de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam. Rothko's werk heeft een absolute, onontkoombare zeggingskracht die te maken heeft met de warmte en de zuigkracht van zijn kleurgebruik, en met de onwezenlijk tedere manier waarop hij zijn doeken heeft geschilderd. Het ging Rothko niet om esthetische schoonheid, maar om pure ervaring: "Ik ben niet geïnteresseerd in relaties tussen kleuren en vormen of iets dergelijks... ik ben alleen geïnteresseerd in fundamentele menselijke emoties - tragedie, extase, ondergang en dergelijke - en het feit dat veel mensen mentaal instorten en beginnen te huilen als ze geconfronteerd worden met mijn schilderijen laat zien dat die basisemoties ook zeker overkomen. Mensen die huilen voor mijn schilderijen hebben dezelfde religieuze ervaring die ik had toen ik schilderde''.

"In Nederland waren abstracte schilderijen met veel verfspatten in de mode, en daar moest ik geregeld over schrijven. Daar had ik weinig plezier in. Maar hier in Bazel stond ik ineens voor een heel ander modern schilderij – en het werd stil. Dit schilderij, een werk van Rothko, was werkelijk een ervaring. Ik zag kleurbanen, maar geen strak getrokken kleurbanen. Ze zwommen als het ware in een bedding van kleur. Ook de randen van de kleurbanen trokken mijn blik. Die leken als het ware op te doemen uit een eindeloze wereld. Door te kijken naar dit schilderij kreeg ik het gevoel dat het me omhulde, dat ik verdween in een eindeloze kleurbedding. En ik werd stil van deze sublieme ervaring." (Henk van Os in een aflevering van Beeldenstorm).

Over Rothko en het abstract expressionisme kunt u meer nalezen op Beeldendekunstna1945.

Mark Rothko. The Retrospektive
16 May to 14 September 2008 Galerie der Gegenwart Kunsthalle Hamburg
HamburgerKunsthalle