Den Haag Sculptuur 2008... een weerzien met oude bekenden.

De hele zomer lang is niet alleen een pagina van de conceptuele kunstenaar Lawrence Weiner in een AD bijlage een gratis presentje om te bewaren, maar ook het speciale-tekst armbandje dat de kunstenaar voor de tentoonstelling Sculptuur ontwierp met daarop gedrukt de bovenste regel van de kunstenaarspagina: "geplaatst binnen de context van een implosie". Over deze tentoonstelling in Den Haag kunt u alles vinden op: DenHaagSculptuur. Den Haag Sculptuur vraagt in de zomer van 2008 aandacht voor Amerikaanse beeldhouwkunst onder de titel "Freedom" en dan vooral met werken van kunstenaars die actief waren of nog steeds zijn vanaf 1958. Met gevierde, bekende namen en aanstormende talenten. Drie beelden komen uit Belgische en Nederlandse collecties: Carl Andre's Weir uit 1983 (Haags Gemeentemuseum), Dan Graham's Children's Paviljoen uit 1986 (S.M.A.K. Gent) en Bernard Rosenthal's Odyssey uit 1968 (Middelheim Antwerpen). Ook de drie gouaches (Horizontal Bands (More or Less) uit 2002 van Soll Lewitt komen uit het Gemeentemuseum. Opvallend vond ik het werk van Hans Haacke. Het is een uitvergroot pakje sigaretten met als titel Helmsboro Country uit 1990 (zie foto). Haacke is een van de grondleggers van de institutionele kritiek. Hij poogt de dubieuze verwevenheid van bedrijfsleven en kunstinstituten weer te geven. Hoe ethisch is het dat een fabrikant van kankerverwekkende sigaretten de schone kunsten sponsoort?

Voor mij persoonlijk een weerzien met fantastische Amerikaanse kunstenaars. Voor meer informatie betreffende de meeste (vooral oudere generatie) kunstenaars kijk op : Beeldendekunstna1945.

Helaas wordt Den Haag Sculptuur ernstig bedreigd door een drastisch advies om de gemeentelijke subsidie te stoppen voor de periode 2009-2012. Er wordt een dringende oproep gedaan: stuur een steuntje in de rug naar info@denhaagsculptuur.nl. Den Haag Sculptuur moet voortbestaan!!